مفهوم عرضه، تقاضا و تعادل بازار در اقتصاد

Wiki Article

اینکه محصولات مورد نیاز ما از کجا می آیند و چگونه تولید میشوند، موضوع مهمی است اما نقش بازار نیز در این بین کم اهمیت نیست. همچنین، هر چه قیمت کالا بالاتر برود، مقدار خریداری شده توسط مصرفکنندگان کاهش خواهد یافت؛ اما اهمیت قانون تقاضا در چیست و آیا امکان نقض شدن آن وجود دارد؟ این دوره عرضه و تقاضا قاعده را قانون عرضه می گویند. اما خریداران مثل همیشه فقط به اندازه ی نیاز خود پرتقال عرضه تقاضا می خرند. تئوری عرضه و تقاضا بیان میکند که قیمت یک محصول به در دسترس بودن آن و تقاضای خریداران بستگی دارد. قانون عرضه میگوید که در ثابت بودن سایر شرایط مقدار عرضه وابسته به قیمت است و در قیمت بالاتر عرضه بیشتر و در قیمت پایینتر عرضه کمتر خواهد بود. تمرکز قانون تقاضا نیز بر همین نیازهای نامحدود است. ممکن است تغییرات تقاضا و قیمت فصلی، موقتی یا دائمی باشند و فروشنده باید عرضه را بر این اساس تنظیم کند. در نگاه نخست ممکن است عجیب بهنظر برسد که کارفرمایانی که دستمزد، عمده هزینه تولیدشان را تشکیل میدهند، علاقهای به معرفی یا افزایش حداقل دستمزد داشته باشند.


بهعنوان مثال، توافق نامه صنفی و صنعت ممکن است دستمزد را در Wu تعیین کند، در تصویر فوق کارگرانی که مایل به کار در صنعت با مزدی بالاتر از We، اما زیر WU هستند، در آنجا شغلی پیدا نخواهند کرد. عرضه و تقاضا، عنصری تعیین کننده در بازار کریپتوکارنسی است که شناخت و پیروی از قواعد آن، راه موفقیت در این بازار است. مشاهده چندین نمونه از این مناطق ارزش، در یک سطح قیمت، احتمال وجود منطقه عرضه یا تقاضا را افزایش می دهد. به طور خاص، نرخ بهره اسمی ، که بازده پولی در صرفه جویی است، توسط عرضه و تقاضا پول در یک اقتصاد تعیین می شود. هنگامی که وضعیت چانهزنی گروهی ضعیف باشد، نقش سیستم دولتی در تعیین حداقل مزد چشمگیرتر خواهد بود. ارتقای تطابق بهتر بین مهارتهای کارگران و الزامات شغلی، نقش مهم حداقل دستمزد است. این گزارش به تفکیک بخشهای مختلف اقتصادی، مناطق و دهکهای مختلف به ابعاد مختلف دستمزد پرداخته است.


این به آن معنا نیست که بیکاری در کل اقتصاد وجود خواهد داشت؛ زیرا کارگرانی که از این صنعت خارج شدهاند، دستمزد خود را پایین می آورند و در بخش غیراتحادیه شغل پیدا میکنند. در ماه دسامبر، قیمت درختان کریسمس افزایش می یابد و تعداد درختان فروخته نیز افزایش می یابد. آيا لباس يا کفش مستعمل من و شما هم با اينکه به تعداد کم عرضه مي شود (احتمالا حتي از لباس و کفش مستعمل يک چهره مشهور هم عرضه کمتري داشته باشد، چرا که ما پول کمتري براي خريد لباس و کفش نو داريم بنابراين از مستعملش هم کمتر خواهيم داشت) در بازار با قيمتي بالا فروخته مي شود؟ لباس يا کفش مستعمل يک چهره مشهور با قيمت بالايي فروخته مي شود. در مثال آب و الماس ديديم که عرضه کم يک کالا مي تواند موجب افزايش قيمت آن شود. حال فرض کنيد در گزينه دوم عرضه به شدت کاهش مي يابد در حالي که تقاضا اندکي افزايش يافته است. زمانی که میزان عرضه با میزان تقاضا برابر باشند، یعنی زمانی که تابع تقاضا و تابع عرضه هم دیگر را قطع کنند، در آن نقطه این دو منحنی به تعادل می رسند.


قیمت کف باعث ایجاد اضافه عرضه می شود. زمانی که یک هاتداگ فروشی با شاهد توقف رشد بود یکی از رهبران قدیمی بخش هاتداگ، بر ایجاد نگرش های جدید تمرکز کرد تا سودآوری برند را افزایش دهد. یکی از مشکلات موجود در بررسی و تحلیل دستمزدها در اقتصاد ایران، فقدان اطلاعات کافی برای اصلاح و پیشنهاد دستمزدها در مناطق و فعالیتهای مختلف است. حداقل دستمزد، با افزایش درآمد مورد انتظار از شغل آینده، احساس امنیت را برای کارگران ایجاد میکند. سرانجام مذاکرات درخصوص حداقل دستمزد، گفتوگوی اجتماعی را ارتقا میبخشد. دوم، از آنجا که افزایش دستمزد، کار را نسبت به سرمایه، گران میکند، بنگاهها سرمایه را جایگزین نیروی کار میکنند. کارکرد دیگر حداقل دستمزد، تضمین تطابق بهتر بین مهارت کارگران و شرایط شغلی است. اولا، حداقل دستمزد راهی برای افزایش بهرهوری با ایجاد انگیزه در کارگران است. بیکاری تنها در صورتی میتواند شکل بگیرد که دستمزد بالاتر از تعادل بازار باشد و برخی از نیروهای نهادی اجازه کاهش آن را ندهند. حتی این محدودیت موجب شد که بخشی از مواد قوانین و مقررات ناظر بر بازار کار به خوبی اجرایی نشود. این به آن معنی است که برای تولید، نیروی کار کمتری لازم میشود.

Report this wiki page